tisdag 29 juli 2008

Österlen och en gladare själ

Klockan 0700 sharp körde tidsoptimisterna Johanna och jag själv kosan mot Österlen och Backagården. Yoga skulle komma att utövas i Gunnels egna fantastiska växthus som följdes av en frukost, med det godaste valnötsbrödet jag någonsin ätit, i hennes lummiga trädgård. Vi kom att sitta kvar i flera timmar pratandes, filosoferandes om livets alla gåtor om vänskap och kärlek, vi spånade på nya projekt och njöt till fullo på de idyllliskt blåa trägårdsstolarna. Vad som kom att hända härnäst var ett äventyr jag inte kunnat föreställa mig. Vi gick på upptäckts färd i min pappas morfars fotspår, Theodor Tufvesson, som är mest känd som poet. Varje person vi träffade på bygden hade något intressant att berätta om karln och ett spår ledde oss till ett annat. Till slut hade vi fått se både gamla fotografier, gamla dammiga diktsamlingar skrivna av honom och hans barndomshem. Solen gassade och vi längtade till havet. Vi hittade en öde strand efter att ha promenerat över några höga gröna kullar, vyn var fenomenal och vi kunde inte annat än att slänga av oss alla kläderna och springa i nakna...oh du ljuva sommar.
Sista stoppet blev fiskrökeriet i Kåseberga.
Fylld av ny energi ligger jag nu hemma i min säng med Allsång på Skansen på högsta volym, nöjdare än nöjdast efter vår heldag på den skånska slätten med en fin vän.
Jag ska aldrig glömma denna dag.

Inga kommentarer: